Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

netwerk experiabox i.c.m. asus wl-500g

  • ronnie

    hallo lezers

    ik probeer al enige tijd een netwerk te maken met een experiabox en een asus wl-500g daar ik wat meerdere apparaten kan en wil aansluiten

    de situatie is als volgt (( meterkast: experiabox ;printerserver ;mediacenter) ip adres is 192.168.2.1/255.255.255.0), ((computerkamer :asus wl-500g:pc1;pc2;netwerkprinter ;printersever ;pc3)ip adres is 192.168.1.1/255.255.255.0)

    verbindingen onderling experiabox / asus wl500g is geen probleem

    maar als ik wil printen van de computerkamer naar de printersever in de meterkast heb ik geen contact ook niet als ik hier een pc (bedraad) op aansluit

    mijn vraag is: hoe moet ik bijde apparaten (experiabox,asus wl500g) nu instellen

    zodat deze ook met elkaar kunnen comuniceren

    met vriendelijke groet

    ronnie

  • David de Graaf

    Een Asus wl-500g is een draadloze router met een geintegreerde usb poort en een printerpoort (lpt).

    Begin bij het begin en controleer eerst of jouw printer werkt op jouw computer. Als deze test is gelukt dan sluit je de printer aan op de router.

    Als de printer okay is maar nog steeds niet via de router wilt printen dan is er een configuratieprobleem.

    In de router moet je aangeven dat de printerserver aktief is en printopdrachten van LAN accepteerd.

    In windows moet een tcp/ip poort voor de printer aangemaakt worden.

  • ronnie

    hallo David

    ik wil de printer aansluiten op de experiabox en straks ook nog een pc de asus router ( parralel en usb ) zijn al voorbestemd

    ik wil dus eigenlijke router achter router aansluiten maar weet niet hoe ik de ip adressen moet instellen ( experiabox 192.168.2.1/255.255.255.0) en de ( asus 192.168.1.1/ 255.255.255.0)

    zou het zo goed zijn (exp.box 192.168.2.100) en de ( asus 192.168.2.200)

    wie kan me anders helpen

    ronnieDavid de Graaf schreef:

    >

    > Een Asus wl-500g is een draadloze router met een

    > geintegreerde usb poort en een printerpoort (lpt).

    >

    > Begin bij het begin en controleer eerst of jouw printer werkt

    > op jouw computer. Als deze test is gelukt dan sluit je de

    > printer aan op de router.

    >

    > Als de printer okay is maar nog steeds niet via de router

    > wilt printen dan is er een configuratieprobleem.

    >

    > In de router moet je aangeven dat de printerserver aktief is

    > en printopdrachten van LAN accepteerd.

    >

    > In windows moet een tcp/ip poort voor de printer aangemaakt

    > worden.

  • David de Graaf

    Als ik het goed begrijp dan is jouw printer aangesloten op de usb aansluiting van de experiabox. Klopt dit?

  • ronnie

    hallo David

    de printer wil ik aansluiten met een printerserver op de experiabox de printer die ik heb is een parralelpoortprinter

    de experia box heeft ip 192.168.2.1/255.255.255.0 en de asus 192.168.1.1/255.255.255.0

    de aansluiting van asus gaat via de wan ,ik denk dat ik daar ergens een fout maak

    experiabox asus

    192.168.2.1 192.168.1.1

    PC 1 pc 2/ pc3/ pc4

    printerserver printerserver 192.168.1.6

    hoe stel ik nu de experiabox in

    ronnie janssens

    David de Graaf schreef:

    >

    > Als ik het goed begrijp dan is jouw printer aangesloten op de

    > usb aansluiting van de experiabox. Klopt dit?

  • David de Graaf

    Wat de ip adressen betreft kan ik geen fout vinden.

    De kans is groot dat de printopdrachten niet via de wan van de asus router uitgevoerd kunnen worden. Op internet vind ik wel kreten dat twee routers achter elkaar niet gaat werken maar dat antwoordt vind ik te simpel.

    Iets wat bij de meeste routers kan is om deze in de bridge mode te zetten en dhcp uit te schakelen.

    Het effect hiervan is dat de eerste router de ip adressen gaat uitdelen, ook aan de apparatuur die aan de tweede router (asus) is aangesloten. En alle data wordt doorgesluisd zonder te controleren of dat wel geoorloofd is.

    Ik weet niet of de asus router zo geconfigureerd kan worden, maar dat kan jij vast wel uit de handleiding halen.

  • David de Graaf

    De handleiding even bij asus gedwonload en daar wordt niets vermeld over een bridge-mode. Het kan dus niet.

    Dan is er nog een optie, verplaats bij de asus router de kabel die naar de experiabox gaat van de wanpoort naar lanpoort 1.

  • ronnie

    dat laatste gaat ik eerst proberen

    bedankt alvast

    ronnie

  • ronnie

    hallo david

    als ik de asus router aansluit via een netwerkpoort dus niet de WAN kan ik in de printerserver komen op de experiabox Helaas heb ik da geen internet meer

    Moet ik dan een crosscable gebruiken of moet ik de routers anders instellen

    ronnie

  • David de Graaf

    Een crossed kabel gebruik je om gelijke poorten met elkaar te verbinden zoals van pc naar pc. Dit komt niet vaak voor maar zou nu wel van toepassing zijn. Maar dan zou er niets meer werken en je gaf aan dat je wel de printerserver in de experiabox kunt bereiken. Dus om in een nieuw kabeltje te gaan investeren lijkt mij nog iets te vroeg.

    Wat je nu wel hebt is dat er twee routers zijn die ip adressen uitdeelt en dat gaat meestal ook niet goed. Probeer eens de DHCP server in de asusrouter uit te zetten en voor de pc's die op de asus router aangesloten zijn een nieuw ip adres aan te vragen.

    Start —> Uitvoeren —> “cmd” —> Enter

    “ipconfig /release”

    (hiermee word het IP adres, subnetmasker en Standaard gateway gewist)

    “ipconfig /renew”

    (hiermee vraag je om een nieuw IP adres)

    “ipconfig”

    (ter controle kan je zien of een ip adres toegekend is)

    En nog een praktisch puntje, als de boel gestart wordt dan moet eerst de experiabox draaien en daarna kan pas de asus router aangezet worden. Meestal wordt de experiabox nooit uitgezet en dan is er geen probleem. Maar er zijn zuinige apen (zoals ik) die een router dmv een tijdschakelaar van 22:30 tot 08:30 uitschakelen.